Nyolcvan millió eurós beruházások kezdődnek Nagyváradon

Spread the love

Ilie Bolojan polgármester sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a nagyváradi önkormányzat városrendezési és egyéb beruházási projektjei sikeresen pályáztak, és mintegy 80 millió eurós európai finanszírozást szereztek. Ugyanakkor elnézést kért a lakosságtól a következő három évben várható építőtelepi körülmények miatt.

[bsa_pro_ad_space id=5]

Kétszintes útkereszteződések

A Magyarország felől, Kolozsvár, illetve Déva irányába haladó országutak Nagyváradon áthaladó szakaszát tehermentesítené három jelenleg egyszintes útkereszteződés kétszintessé történő átalakítása.

Ezen a szakaszon az első forgalmas útkereszteződés – a  Sztaroveczky (Magheru) sugárút és Sebes-Körös híd előtti Strand-sétány találkozásánál – okoz gyakran forgalmi dugókat. A terv szerint, a nemzetközi útra merőleges utca aluljáróban vezet át az út alatt. Így a forgalom megállás nélkül haladhat át a jelenlegi kereszteződésen a híd irányába, amely felújításon esik át, és hatsávosra szélesedik.

Az egyre népszerűbb turisztikai vonzerejű vár előtt, a Ghillányi út, ortodox katedrális előtti szakaszán is föld alá vezetik a gépkocsiforgalmat, a 240 méter hosszú, négysávos úton halad majd a Déva irányába tartó forgalom. Szinte ugyanahhoz a kereszteződéshez kapcsolódik a Ghillányi út és a Vámház (Sucevei) utca kereszteződéséhez tervezett aluljáró, amelyben 72 méter hosszú négysávos út kapna helyet. A két beruházás mintegy 24 millió euróból valósulna meg.

A három kétszintes kereszteződés megvalósulása gyakorlatilag azt jelenti, hogy a felszínen nem fogja keresztezni semmi a belvárosi részt átszelő országutakat, így az átmenő forgalom megállás nélkül, jóval biztonságosabban haladhat át a városon.

Egy-két éven belül az új ipari parkot és az Európa Lakóparkot összekötő felüljáró is megépül a várost elkerülő körgyűrűn. A gyalogosok és a kerékpárosok pedig egy fémszerkezetű felüljárón kelhetnek át a körgyűrűn.

A városközpont rekonstrukciója

A Szigligeti Színház előtti Ferdinánd (volt Bémer) tér hatalmas sétáló területtel bővül, de a gépkocsi forgalom számára is lehetővé teszi a Szentlászló híd és Iosif Vulcan (volt Rimanóczy) utca megközelítését. A volt Rimanóczy Szálló mögötti Körös-parti rész új burkolatot, kandelábereket kap, és csak a gyalogosok használhatják.

 

Jó hír, hogy a Bihar megyei tanács megszerezte az egykor szálloda és gőzfürdő épületének tulajdonjogát, így elkezdheti felújítását a Sétáló utca elején található egykori Pénzügyi palota impozáns épületével együtt, amelyben a tervek szerint a megyei közigazgatási hivatalok és múzeum kap majd helyet. A Fő utcából nyíló Aurel Lazăr (volt Nagysándor) utca szintén sétálóövezetté alakul, és annak megfelelő útburkolatot kap. Az autósok csak az utca végén építendő többemeletes felszíni garázsban parkolhatnak.

A Sebes-Körös bal partján, a Városháza és a rövidesen átadásra kerülő Centenáriumi híd közötti szakasz gyalogosövezetté alakításának is megvan már a kivitelezője. A tervek szerint, ha a neológ zsinagóga előtti mélygarázs építése is befejeződik, a hidak alatt áthaladó folyóparti sétányon szinte át lehet menni a városon.

A tömegközlekedés fejlesztése a cél

Nagyvárad tömegközlekedésének alapját a villamoshálózata biztosítja, amelybe az elkövetkezendő időszakban bekapcsolódik az Aradi utat és a Cantemir negyedet összekötő új vonal is. Az új járathoz már leszerződtek 10 új Siemens licenc alapján, Aradon gyártott villamoskocsit. De az autóbusz-közlekedést is korszerűsíteni fogják az európai pénzen beszerzésre kerülő hibrid-üzemű autóbuszok.

A tömegközlekedés korszerűsítésével és a parkolási lehetőségek bővítésével jelentősen csökkenthető a városi gépkocsiforgalom környezetkárosító hatása. Nagyváradon eddig csak két korszerű parkolóhelyet sikerült építeni, ezért nagy lemaradást kell behozni, hiszen a megnövekedett autósközlekedés miatt, napközben szinte lehetetlen szabad helyet találni. Ezért a nagyváradi önkormányzat több parkolóhely építését is tervezi.

A legnagyobb projekt, amely európai finanszírozással számol, a középkori vár szomszédságában, az ortodox katedrális körüli téren valósul majd meg. A 265 férőhelyes mélygarázs ?park and ride? rendszerben működik majd, tehát elsősorban azoknak készül, akik a városba érve leteszik az autót, és a városon belüli helyváltoztatásra a tömegközlekedést veszik igénybe.

A mélygarázst a Helyi Közszállítási Vállalattal közösen szándékozik üzemeltetni a város, így megoldható, hogy a napközbeni parkolást igazoló jeggyel ingyen közlekedhessenek az autóbuszokon és villamosokon. Az elektromos autótöltő állmással is rendelkező mélygarázs vársáncból nyíló bejáratai a Kolozsvár és a Déva felől érkező autókat is fogadni tudják majd. A városvezetés elképzelései szerint a mélygarázs megépítése után csökken majd a belvárosba behajtó autók száma. Kivitelezése mintegy 3,5 millió euróból valósul meg. Sikeres pályázat esetén, az építése már a jövő év elején elkezdődhet.

[bsa_pro_ad_space id=12]