Augusztus Oklahomában – Tracy Letts tragikomédiája a Csokonai színpadán

Spread the love

Pénteken mutatja be Tracy Letts Augusztus Oklahomában című fekete komédiáját a Csokonai Színház. A kortárs amerikai szerző drámája egyszerre modern és hagyománytisztelő, O?Neill, Miller és Williams útját követi. A fanyar humorú, sziporkázó párbeszédekkel teletűzdelt, Tony-és Pulitzer-díjas színművet Deres Péter és Maros András fordításában, Keszég László rendezésében mutatja be a debreceni színház. A főbb szerepekben Ráckevei Annát és Varga Klárit láthatja közönség.

[bsa_pro_ad_space id=5]

TracyLetts: Augusztus Oklahomában

Egy forró nyár Oklahomában. Egy értelmiségi család válsága.

A valaha nagy tehetségnek számító költő idős korára csendes alkoholistaként tengeti életét gyógyszerfüggő feleségével egy szigetelőszalaggal összeragasztgatott reluxákkal állandó sötétségben tartott, elhanyagolt házban, majd egyszercsak eltűnik. Holttestét napokkal később találják meg a halászok.

A tragikus esemény rákényszeríti a temetésre összegyűlő családtagokat: anyát és három lányát, hogy szembenézzenek múltjukkal: tönkrement házasságok, reménytelen, titkos szerelmi kapcsolatok, válságba jutott szülő-gyermek viszonyok generációkon keresztül. Jószándék és önzés, támadó szeretet és agresszív önvédelem váltakozása. Káros titkolózás és bántó őszinteség. Fájdalmasan abszurd, mégis ismerős helyzetek. Az omladozó házat rendbe hozni könnyebb, mint egymást segítve elfogadni a jelent és új életet kezdeni.

Egy remek kortárs dráma, mely egyszerre modern és hagyománytisztelő. O?Neill, Miller, Williams útját követi Tracy Letts az elmúlt évek egyik legnagyobb Broadway-sikerét hozó, többszörös Tony-és Pulitzer-díjas tragikomédiájában. A fanyar humorú, sziporkázó párbeszédekkel teletűzdelt színművet Deres Péter és Maros András fordításában mutatta be a Vígszínház, azóta számos előadásban találkozhatott vele a magyar közönség. A debreceni nézők Keszég László rendezésében láthatják majd.

A tragédia nem nagystílű, nem katartikus

Arra a kérdésre, hogy miben tér el a nagy amerikai íróelődöktől Letts, a rendező, Keszég László így válaszolt: ?A huszadik századi amerikai drámairodalom fantasztikus, hatalmas kincs. Mindig ugyanaz a séma: a múltból a jelenbe hoznak egy hatalmas bűnt, az a jelenben felrobban, kibeszélik és valami történik ez után az atomrobbanás után. Letts erre épít, és abban más, hogy tudja: a televízió a legfőbb csatorna, ebből kifolyólag rövidebbek a konfliktusok és több van belőlük. Még azt is tudja ez a darab a korábbi amerikai, vagy a pár évtizeddel ezelőtt megírt drámákhoz képest, hogy az élet megy tovább. Nem úgy fejeződik be, hogy mindenki meghal és eltűnnek a borzalmak tengerében, hanem az összes szereplő cipeli tovább a maga keresztjét. A tragédia nem nagystílű, nem katartikus.”

A ház szinte folyamatosan zajos a családi vitáktól, a konfrontációktól és a viharos kapcsolatoktól. Violet (Ráckevei Anna) ugyanúgy, mint a legidősebb lánya, Barbara (Varga Klári), erős személyiség. Viszonyukat keserűség itatja át, mely állandó és elkerülhetetlen összeütközésekhez vezet. A történet előrehaladtával az őszinteség kíméletlen, így sorra kerülnek felszínre a régóta elfojtott sérelmek és titok.

[Best_Wordpress_Gallery id=”184″ gal_title=”Augusztus Oklahomában”]

“Olyan sűrítménye ez a darab azoknak az egymásnak okozott sérüléseknek, amiket egy család mint közösség művelhet a tagjaival, hogy szinte alig hihető”- mondta Ráckevei Anna. ?Mindig kiderül egy újabb, romboló titok, még egy újabb őrület, az elviselhetőség határáig, már-már azon is túl. Van egy generáció, amelyik számára borzasztóan fontos lesz az anyagi biztonság megteremtése, központi életcél a pénzszerzés. Éppen ezért nem marad energia arra, hogy érzelmi támogatást is tudjanak biztosítani a gyerekeiknek, hogy ők ne csak anyagilag, de érzelmileg is stabil lábakon állhassanak meg az életben. Így ez a következő generáció, bár megvan mindene, érzelmi létbizonytalansággal küzd. Így bukdácsolnak a nemzedékeket a két állapot között.”

Varga Klári szerint a szerző, aki amerikai színészekre írta színészként a darabot tökéletesen tisztában volt a jelenetek hatásával. ?Két évaddal ezelőtt játszottam a Nyolc nőben. Úgy érzem, a két darab erősen kapcsolódik egymáshoz. Mindkettő mély drámai szituációkkal dolgozó, egyszerre szívet facsaró és nevettető. Mintha ugyanannak a darabnak két felvonása lenne a kettő. Emiatt nem csak magánemberként, színészként is közelinek érzem Barbara figuráját. Az Augusztus Oklahomában az emberi szeretetet nem a gyengédségen keresztül láttatja. Azt mutatja meg, hogy van olyan szeretet, amikor egymás gyomrába könyökölve kell harcolunk egymásért. “

Szereposztás

fekete komédia

Fordította: Deres Péter és Maros András

Beverly Weston
Garay Nagy Tamás

VioletWeston
Ráckevei Anna Jászai-díjas, Kíváló Művész

Barbara Fordham
Varga Klári Jászai-díjas

Bill Fordham
Mészáros Tibor

Jean Fordham
Wessely Zsófia

IvyWeston
Tolnai Hella

Karen Weston
Zeck Juli

Steve Huberbrecht
Mercs János

MattieAiken
Majzik Edit Jászai-díjas

Charlie Aiken
Bakota Árpád

Kicsi Charles Aiken
Papp István

JohnnaMonevata
Hajdu Imelda

DeonGilbeau
Vranyecz Artúr

Díszlettervező
Árvai György

Jelmeztervező
Szűcs Edit

Dramaturg
Enyedi Éva

Zeneszerző
Márkos Albert

Ügyelő
Karl József

Súgó
Góz Adrienn

Rendezőasszisztens
Sóvágó Csaba

 

Rendező
Keszég László

[bsa_pro_ad_space id=12]